środa, 30 maja 2012

Diagnoza dyskalkulii




W tej notce zapoznać się możesz z konkretnymi testami, których używa się w celu diagnozy dyskalkulii. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego spodziewać się może Twoje dziecko podczas wizyty u psychologa. Opisane zostaną tylko niektóre, najpopularniejsze testy pozwalające na zdiagnozowanie dyskalkulii.

Po pierwsze, warto pamiętać, że testy na dyskalkulię to nie tylko testy sprawdzające umiejętności matematyczne. Powodów zaburzeń w liczeniu może być wiele, należy więc wykluczyć. Dlatego też do kryteriów diagnozy zalicza się:
  • Badania psychologiczne w celu określenia poziomu rozwoju intelektualnego, zaburzeń percepcyjno-motorycznych, funkcjonowania emocjonalnego, społecznego.
  • Badania pedagogiczne w celu określenia umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie).


Wyróżniamy trzy typy narzędzi diagnozy. Każdy z nich sprawdza inne umiejętności i wykorzystuje inne testy. W każdej podgrupie najpierw wyliczone zostały rodzaje testów, a następnie opisane niektóre z nich (te zostały wcześniej wyróżnione pogrubioną czcionką). Narzędzia te podzielone zostały na rodzaje, ponieważ każdy z nich bada umiejętności w innym zakresie. Złożenie wszystkich wyników pozwala na kompleksowe i wielowymiarowe opisanie ogólnych zdolności dziecka oraz radzenia sobie w danej dziedzinie. Oto, jakie wyróżniamy narzędzia diagnozy:

  1. Testy osiągnięć i umiejętności szkolnych w zakresie czytania, pisania i liczenia, np.:


  • Test Kalkulia III
  • Trójkąt Liczbowy
  • Brytyjskie skale możliwości szkolnych
  • Kwestionariusz operowania liczbami
  • Skala umiejętności matematycznych
  • Sprawdzian dla ucznia i kwestionariusz G. Pawlik


Test Kalkulia III
  • Test ten dokonuje oceny umiejętności szkolnych z zakresu liczenia, przede wszystkim dodawania w zakresie 1-100
  • Badany ma określić ilość czarnych kropek umieszczonych w różnych układach
  • Korzystanie z różnych strategii
  • Na podstawie tego testu można określić wiek matematyczny dziecka 

TEST KALKULIA III [Košč L., Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1982, s. 47].


Trójkąt Liczbowy

Cel tego testu to zbadanie umiejętności umysłowego dokonania dodawania w specyficznym układzie przestrzennym, a przebieg badania wygląda w następujący sposób:
  • Badany zapisuje w kolumnie 15 cyfr od 0-9
  • Następnie dodaje dwie pierwsze cyfry i zapisuje ich sumę w następnej kolumnie w połowie wysokości pomiędzy sumowanymi składnikami
  • Jeśli suma jest większa niż 9 należy zapisać tylko cyfrę oznaczającą jedności



TRÓJKĄT LICZBOWY [Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, s. 57].


     2. Testy zdolności ogólnych, czyli inteligencji (płynnej i skrystalizowanej):


  • W diagnozie dyskalkulii, pomiar inteligencji  jest wskazany ze względu na różnicowanie specyficznych trudności, od tych, których podłożem jest między innymi obniżony poziom rozwoju intelektualnego
  • Zgodnie z definicją dyskalkulii rozwojowej IQ powinno mieścić się w granicach normy (85-109)


Skala Wechslera dla dzieci
  • Jest to podstawowe narzędzie służące do pomiaru intelektu dziecka
  • Niektóre z podtestów mierzą jednocześnie zdolności ważne z punktu widzenia matematyki: Labirynty, Powtarzanie cyfr, Wzory z Klocków


  3. Testy zdolności specyficznych, istotnych z punktu widzenia opanowania umiejętności czytania,  pisania i liczenia: 


  • Wzrokowo-Słuchowy test powtarzania cyfr
  • Test Nazywania Cyfr
  • Eksperymentalno-obserwacyjna ocena dziecięcej kompetencji matematycznej (kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki)
  • Przesiewowy test „Dyscalculia”
  • Figura Złożona Raya


Wzrokowo-Słuchowy test powtarzania cyfr
  • Pomiar integracji wielomodalnej oraz pamięci fonologicznej krótkotrwałej
  • Zdolność transkodowania reprezentacji cyfr z jednej modalności na drugą
  • Przydatny w różnicowaniu rodzajów dyskalkulii

 
Test Nazywania Cyfr
  • Zadaniem dziecka jest odczytanie cyfr w 5-elementowych  układach tak szybko jak tylko potrafi
  • 2 próby oddzielone półminutową przerwą
  • W każdej próbie 10 serii cyfr


Figura Złożona Raya
  • Badany ma za zadanie skopiować obrazek na kartce
  • Następnie po kilkuminutowym odroczeniu badany ma ponownie wykonać z pamięci rysunek
  • Podczas oceny bierze się pod uwagę sposób rysowania i czas
  • Test pozwala na ocenę: Zdolności wzrokowo-przestrzennych, Pamięci, Uwagi, planowania i pamięci roboczej (funkcji wykonawczych)


OBRAZEK DO SKOPIOWANIA W TEŚCIE RAYA [Caffarra P., Vezzadini G., Dieci F., Zonato F. i in. Rey-Osterrieth complex figure: normative values in an Italian population sample, „Neurol Sci”. 22 (6), Mar 2002, ss. 443-7].


Diagnoza komputerowa



Istnieje również możliwość diagnozowania z użyciem narzędzi komputerowych. Poniżej opisane zostały dwa testy używane do badania dzieci z zaburzeniami umiejętności matematycznych.

  1. Przesiewowy test „Dyscalculia” B. Butterwortha: 


  • Opiera się na koncepcji modułu cyfrowo- liczbowego Butterwortha
  • Odwołuje się jedynie do znajomości cyfr od 0-9
  • Metoda umożliwia ocenę zdolności matematycznych dziecka, niezależnie od jego kompetencji w zakresie innych funkcji poznawczych

      2. Eduterapeutica dyskalkulia:


  • Najpopularniejszy program komputerowy wspomagający diagnozę i terapię dyskalkulii
  • Przeznaczony dla dzieci od 5 do 9 lat
 
    EDUTERAPUETICA DYSKALKULIA [http://www.eduterapeutica.pl/dyskalkulia].



Źródła:

Caffarra P., Vezzadini G., Dieci F., Zonato F. i in. Rey-Osterrieth complex figure: normative values in an Italian population sample, „Neurol Sci”. 22 (6), Mar 2002, ss. 443-7.
Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, s. 57, 59, 63-64.
Wiśniewska B, Hulewicz D., Dyskalkulia,  trudności w uczeniu się matematyki – problem, diagnozowanie formy pomocy, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Środa Wlkp. http://www.pppsroda.pl, Kwiecień 2007, s. 13.
http://www.eduterapeutica.pl/dyskalkulia.
http://www.dyscalculie.com/dlbin/dyscalculia_screener_manual.pdf.

7 komentarzy:

  1. Dyskalkulia - temat ważny i potrzebny, dobrze, że autorzy strony chcą się nim zajmować. Jednak uważam za bardo nieodpowiedzialne ujawnianie na ogólnodostępnym blogu informacji o testach stosowanych do diagnozy dyskalkulii. Może to przynieść podwójną szkodę: 1. osoby, które będą chciały skorzystać z dostosowania wymagań np na maturze i nauczą się jak słabo wypaść w teście; 2. osoby, które faktycznie mają jakieś trudności mogą nauczyć się danego testu i wypaść lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie tak jest: nie potrafią policzyć pieniędzy. Z bankomatu wypłacają po 100 zł - bo się gubią w większej kwocie, nie rozumieją różnicy między 350 a 3500 (bo przecież 0=nic), nie umieją oszacować czy "na oko" to 30 czy 300, nie potrafią wskazać w liczbach cyfr setek, dziesiątek, jedności (szczególnie jak jest tam jakieś 0). Przy przepisywaniu liczb długich liczb mogą nie mieć problemów - to raczej trudność dotykająca osoby z dysleksją, dysortografią - mylą litery i liczby podobnie wyglądające. I mają problemy z numerami telefonów (a raczej miały, gdy trzeba było numery wybierać - teraz w telefonach komórkowych jest ułatwienie :-) ), z numerami kont... Dyskalkulia jest bardzo rzadką przypadłością. W czystej postaci dotyka ok. 1% społeczeństwa - dlatego wydaje się nam tak niepojętą.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dyskalkulia to opóźnienie rozwoju funkcji matematycznych, jest bardzo rzadka, ale nie znaczy że nie istnieje. Tak jak różne choroby fizyczne - na niektóre choruje tylko kilkanaście, albo kilkadziesiąt osób na świecie, ale to nie znaczy, że ich nie ma ani, że nie należy im pomagać.

      Usuń
  4. oczywiście, że dyskalkulia, jako zaburzenie istnieje, oczywiście, że można po rozpoznaniu - pomagać, trzeba poważnie traktować to, że dzieci sobie nie radzą, nie dlatego, że nie chcą, są leniwe, ale nie mogą. Jest jednak kilka problemów lokujących się tuż obok -mianowicie - ogólnie, kiepskie nauczanie matematyki, które zniechęca nawet zdolnych, inna sprawa to nadużywanie, próby "pociągania" dzieci pod diagnozę - przez rodziców - chcą mieć spokój a nie szarpać się z matematyką. Jeśli jest problem, to upatrywałabym go w dorosłych

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy autor zdaje sobie sprawę, że publikując obrazek z Testu Figury Złożonej Reya narusza prawa autorskie i "spala" metodę diagnostyczną?

    OdpowiedzUsuń