Czy Twoje dziecko ma problemy z matematyką? Sprawdź, czy problem nie leży głębiej! Twoje dziecko cierpieć może na jedną z form dyskalkulii, które jest jednym z rodzajów specyficznych trudności w uczeniu się. Zapoznaj się z poniższymi informacjami, aby zobaczyć, czy Twojemu dziecku nie jest potrzebna pomoc specjalisty. Ten wpis pozwala na zrozumienie, czym są specyficzne trudności w uczeniu się matematyki oraz innych przedmiotów. Kolejne dotyczyć będą konkretnych rodzajów dyskalkulii oraz sposobów diagnozowania oraz pomocy dzieciom z takimi trudnościami.
![]() |
| Problemy w uczeniu się matematyki mogą prowadzić do poważnych trudności w szkole. |
Czym są specyficzne trudności w uczeniu się matematyki?
Specyficzne trudności w uczeniu się to ogólny termin dotyczący niejednorodnej grupy zaburzeń przejawiających się poważnymi trudnościami w rozumieniu i posługiwaniu się mową i pismem oraz w zakresie zdolności matematycznych. Są uwarunkowane wewnętrznie i wywołane dysfunkcjami centralnego układu nerwowego. Mogą współwystępować z innymi deficytami (np. sensorycznymi, upośledzeniem umysłowym, zaburzeniami społecznymi i emocjonalnymi) oraz w powiązaniu z oddziaływaniami zewnętrznymi (np. różnice kulturowe, niewystarczające/niewłaściwe nauczenie, czynniki psychogenne), nie są one rezultatem tych deficytów czy oddziaływań.
Kiedy mamy do czynienia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki?
- Dzieci nie radzą sobie z najprostszymi zadaniami.
- Nie rozumieją matematycznego sensu zadań, nie dostrzegają zależności pomiędzy liczbami.
- Może towarzyszyć im niska odporność emocjonalna czy obniżona sprawność manualna.
Kryteria uznania specyficznych zaburzeń w uczeniu się matematyki:
- Pojawienie się u dziecka klinicznie istotnych zaburzeń umiejętności szkolnych
- Wiek dziecka i warunek wczesnego wystąpienia pierwszych symptomów zaburzenia
- Wykluczenie obniżonych umiejętności intelektualnych, a następnie ustalenie wielkości odchylenia osiągnięć szkolnych od oczekiwanych
- Obecność czynników zewnętrznych, np. nieprawidłowych metod nauczania, zaniedbań środowiskowych i dydaktycznych, które nie mogą stanowić przyczyny niespecyficznych trudności w uczeniu się
- Korekta ewentualnych wad wzroku czy słuchu przed diagnozą, które nie mogą być rezultatem wad sensorycznych.
Aby u Twojego dziecka zostały zdiagnozowane zaburzenia matematyczne, musi spełnić ono przedstawione poniżej kryteria zgodne z klasyfikacją zaburzeń psychiatrycznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
Kryteria zaburzeń matematycznych wg DSM-IV:
- Zdolności matematyczne, są istotnie poniżej możliwości wyznaczonych wiekiem chronologicznym, poziomem inteligencji oraz odpowiadającym wiekowi poziomem edukacji.
- Zakłócenia te znacząco zaburzają osiągnięcia szkolne oraz czynności dnia codziennego.
- Jeśli współwystępują deficyty sensoryczne, to zaburzenia zdolności matematycznych są poważniejsze niż te, które zwykle towarzyszą takim deficytom.
Źródła:
Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008 s. 13-16.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992,s. 7.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz