![]() |
| Czasem pomoc terapeuty jest nieoceniona! |
Jeśli Twoje dziecko zostało zdiagnozowane z dyskalkulią, tutaj dowiedzieć możesz się, jakie są rodzaje przeprowadzanych terapii, zgodnie z jakimi zasadami się ona odbywa oraz jak w różnych podejściach próbuje się minimalizować wpływ zaburzeń.
Poniżej przedstawione zostały ogólne zasady terapii, które stosowane są do pomocy dzieciom z problemami z matematyką. Warto się z nimi zapoznać i trzymać się ich, jeśli nie chcemy dziecku zaszkodzić!
Zasady terapii:
- Indywidualizacja podejścia do dziecka związana z przejawianymi przez nie trudnościami.
- Polimodalne oddziaływanie uwzględniające aktywny udział także niezaburzonych funkcji i umiejętności.
- Zasada jak najwcześniejszej interwencji pozwalającej uniknąć trwałej automatyzacji nieadaptacyjnych zachowań i wystąpienia dalszych konsekwencji trudności w uczeniu się, np. unikania lekcji matematyki.
- Zasada jak najwcześniejszej interwencji pozwalającej uniknąć trwałej automatyzacji nieadaptacyjnych zachowań i wystąpienia dalszych konsekwencji trudności w uczeniu się, np. unikania lekcji matematyki.
- Zasada oddziaływania psychoterapeutycznego, obejmującego wzbudzanie motywacji i zainteresowania liczeniem poprzez:
- Operowanie sukcesem
- Uporządkowane działanie
- Kształtowanie odporności na niepowodzenia
Oprócz tego istnieje kilka modeli teoretycznych, w ramach których można pracować z dzieckiem z dyskalkulią. Poniżej przedstawiamy główne zasady najważniejszych z nich. Dobór odpowiedniej terapii to w końcu rozwiązanie dużej części problemu! Warto więc poświęcić tej kwestii chociaż kilka minut.
Model kompensacyjny L. Košča
- Budowanie wiary we własne możliwości
- Wzbudzanie motywacji
- Kształtowanie odporności na sytuacje trudne
- Cel: względnie sprawne funkcjonowanie dziecka w zakresie rozwiązywania zadań matematycznych, bez dodatkowej pomocy
Praca z dziećmi z dyskalkulią wg J. Strang i B. Rourke
- Wykorzystanie sprawności językowej dzieci i stosowanie werbalnych procedur nauczania w formie dyskusji nad kolejnymi etapami poszukiwania rozwiązania, różnorodnością rozwiązań
- Nauczanie takich dzieci powinno być systematyczne i oparte na konkretnych obiektach (powiązanie matematyki z codziennymi sytuacjami)
Radzenie sobie z lękiem przed matematyką wg B. Butterwortha
- Krok 1: Powstrzymywanie od szybkiego działania, bez zastanowienia się
- Krok 2: Zachęta do wykonywania zadań na wiele sposobów, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy i strategii
- Krok 3: Poszukiwanie nowych zastosowań i nietypowe wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku
| Model radzenia sobie z lękiem Butterwortha. |
Zasady terapii wg A. Henderson i E. Miles:
- Zachęcanie i wzbudzanie zainteresowania matematyką poprzez ukazywanie jej przydatności i obecności w sytuacjach codziennych
- Nauczanie polisensoryczne
- Specjalne pomoce (karty cyfrowe, tabliczka mnożenia itd.)
- Identyfikacja indywidualnego stylu uczenia się dziecka
Warto stosować podejście wielowymiarowe i stosować różne metody. Należy jednak uważać, żeby nie zastosować dwóch wykluczających się podejść!
Źródła:
Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, ss. 77, 79-84.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz