środa, 30 maja 2012

Terapia


Czasem pomoc terapeuty jest nieoceniona!

Jeśli Twoje dziecko zostało zdiagnozowane z dyskalkulią, tutaj dowiedzieć możesz się, jakie są rodzaje przeprowadzanych terapii, zgodnie z jakimi zasadami się ona odbywa oraz jak w różnych podejściach próbuje się minimalizować wpływ zaburzeń.


Poniżej przedstawione zostały ogólne zasady terapii, które stosowane są do pomocy dzieciom z problemami z matematyką. Warto się z nimi zapoznać i trzymać się ich, jeśli nie chcemy dziecku zaszkodzić!


Zasady terapii:

 

  1. Indywidualizacja podejścia do dziecka związana z przejawianymi przez nie trudnościami.
  2. Polimodalne oddziaływanie uwzględniające aktywny udział także niezaburzonych funkcji i umiejętności.
  3. Zasada jak najwcześniejszej interwencji pozwalającej uniknąć trwałej automatyzacji nieadaptacyjnych zachowań i wystąpienia dalszych konsekwencji trudności w uczeniu się, np. unikania lekcji matematyki.
  4. Zasada jak najwcześniejszej interwencji pozwalającej uniknąć trwałej automatyzacji nieadaptacyjnych zachowań i wystąpienia dalszych konsekwencji trudności w uczeniu się, np. unikania lekcji matematyki.
  5. Zasada oddziaływania psychoterapeutycznego, obejmującego wzbudzanie motywacji i zainteresowania liczeniem poprzez:
  • Operowanie sukcesem
  • Uporządkowane działanie
  • Kształtowanie odporności na niepowodzenia

Oprócz tego istnieje kilka modeli teoretycznych, w ramach których można pracować z dzieckiem z dyskalkulią. Poniżej przedstawiamy główne zasady najważniejszych z nich. Dobór odpowiedniej terapii to w końcu rozwiązanie dużej części problemu! Warto więc poświęcić tej kwestii chociaż kilka minut.



Model kompensacyjny L. Košča

 

  • Budowanie wiary we własne możliwości
  • Wzbudzanie motywacji
  • Kształtowanie odporności na sytuacje trudne
  • Cel: względnie sprawne funkcjonowanie dziecka w zakresie rozwiązywania zadań matematycznych, bez dodatkowej pomocy


Praca z dziećmi z dyskalkulią wg J. Strang i B. Rourke

 

  • Wykorzystanie sprawności językowej dzieci i stosowanie werbalnych procedur nauczania w formie dyskusji nad kolejnymi etapami poszukiwania rozwiązania, różnorodnością rozwiązań
  • Nauczanie takich dzieci powinno być systematyczne i oparte na konkretnych obiektach (powiązanie matematyki z codziennymi sytuacjami)


Radzenie sobie z lękiem przed matematyką wg B. Butterwortha

 

  • Krok 1: Powstrzymywanie od szybkiego działania, bez zastanowienia się
  • Krok 2: Zachęta do wykonywania zadań na wiele sposobów, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy i strategii
  • Krok 3: Poszukiwanie nowych zastosowań i nietypowe wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku
Model radzenia sobie z lękiem Butterwortha.


Zasady terapii wg A. Henderson i E. Miles:

 

  • Zachęcanie i wzbudzanie zainteresowania matematyką poprzez ukazywanie jej przydatności i obecności w sytuacjach codziennych
  • Nauczanie polisensoryczne
  • Specjalne pomoce (karty cyfrowe, tabliczka mnożenia itd.)
  • Identyfikacja indywidualnego stylu uczenia się dziecka


Warto stosować podejście wielowymiarowe i stosować różne metody. Należy jednak uważać, żeby nie zastosować dwóch wykluczających się podejść!





Źródła:

Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, ss. 77, 79-84.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz