W tej notce przedstawiamy kinezjologię edukacyjną. Nie od dziś wiadomo, że wysiłek fizyczny działa cuda również na płaszczyźnie psychicznej! Właśnie takie podejście stosuje kinezjologia. Dlatego właśnie opisujemy tutaj ćwiczenia, które stosować może dziecko z dyskalkulią, aby poprawić swoje ogólne funkcjonowanie, co przełoży się następnie na lepsze wyniki w matematyce.
Spróbujcie sami!
Na początek może małe podłoże teoretyczne. Czym jest kinezjologia edukacyjna?
Kinezjologia edukacyjna zajmuje się specyficznymi ruchami, których wykonanie aktywizuje i stymuluje odpowiednie obszary mózgu, powoduje zwiększanie ilości połączeń nerwowych między półkulami i poprawia jakość pracy mózgu jako całości.
Twórcą kinezjologii edukacyjnej jest Paul Dennison.
Niżej wymieniamy różne rodzaje ćwiczeń, które warto zastosować w domu i z terapeutą!
W pozycji stojącej dotykamy prawą ręką uniesionego lewego kolana i na przemian lewą ręką – prawego kolana; w pozycji leżącej dotykamy na przemian prawym łokciem lewego kolana, lewym – prawego. Ćwiczenie wzmaga aktywność organizmu, poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, aktywizuje jednocześnie prawą i lewą półkulę mózgową.
Niżej wymieniamy różne rodzaje ćwiczeń, które warto zastosować w domu i z terapeutą!
Ruchy naprzemienne
W pozycji stojącej dotykamy prawą ręką uniesionego lewego kolana i na przemian lewą ręką – prawego kolana; w pozycji leżącej dotykamy na przemian prawym łokciem lewego kolana, lewym – prawego. Ćwiczenie wzmaga aktywność organizmu, poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, aktywizuje jednocześnie prawą i lewą półkulę mózgową.
Leniwe ósemki
Kreślimy kciukiem, płynnym ruchem poziomą ósemkę, zaczynając od punktu środkowego na wysokości oczu w lewo.
Rysowanie oburącz
Rysujemy obiema rękami równocześnie linie, figury kształty, z których każdy rysowany jedną ręką jest zwierciadlanym odbiciem drugiego, rysowanego w tym samym czasie drugą ręką. Dozwolone tzw. bazgranie jednocześnie obiema rękoma (w powietrzu, na dużej płaszczyźnie). Ćwiczenie poprawia pisanie i rysowanie, powoduje rozwój twórczego myślenia, zdolności plastycznych.
Słoń
Ręka wyciągnięta w dół grzbietem dłoni do góry, głowa przytulona uchem do ramienia, wzrok podąża ponad wierzchem dłoni za poruszającą się ręką. Pozycja stojąca, w małym rozkroku. Rysowanie ręką Leniwych ósemek.Ćwiczenie rozluźnia mięśnie szyi i oczy, poprawia pamięć, pomaga lepiej słuchać, aktywizuje zmysł równowagi. Rozwija zdolności matematyczne, ułatwia wypowiadanie się.
| Słoń. |
Krążenie szyją
W pozycji siedzącej należy rozluźnić mięśnie szyi, głowę bardzo wolno przetoczyć do dołu, zataczać głową od jednego do drugiego obojczyka, miarowo oddychając.Ćwiczenie dobrze wpływa na centralny układ nerwowy, reguluje oddech.
| Krążenie szyją. |
Źródło:
Stryczniewicz B., Oswoić matmę. Jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej?, Wydawnictwo NOWIK Sp.j., Opole 2005, s. 100.
Stryczniewicz B., Oswoić matmę. Jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej?, Wydawnictwo NOWIK Sp.j., Opole 2005, s. 100.





Brak komentarzy:
Prześlij komentarz